Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel og antimobbestrategi

Mobning gror frem, hvor der er utryghed. Derfor samarbejder vi på Sct. Jørgens Skole bredt for at understøtte etableringen af stærke vi-fællesskaber, der inkluderer alle elever.

På Sct. Jørgens Skole tilstræber vi at arbejde ud fra den nyeste forskning om mobning og trivsel. Den seneste mobbeforskning peger på, at der kan udvikle sig mobning, hvor der er utryghed. Mobning bliver et udtryk for længsel efter et tilhør og et vi-fællesskab, der ikke er der.

Trivsel

Citat fra elever i forbindelse med en af vores trivselsdage på skolen.

Sociale processer på afveje

Uenigheder og konflikter er uundgåelige. Når konflikter opstår, forsøger vi at løse dem og understøtte eleverne i at finde løsninger og kigge fremad og ikke tilbage. 

Forskningen viser også, at mobning er sociale processer på afveje, der ikke skyldes enkelte elevers negative egenskaber, men en række faktorer, der spiller sammen og påvirker hinanden.

Vi fremmer trivsel og fællesskaber

Både når mobning skal forebygges, og når vi skal gribe ind over for mobning, er afsættet, hvordan vi kan samarbejde omkring og understøtte stærke vi-fællesskaber. Dette er rammen for Sct. Jørgens Skoles antimobbestrategi.

Vi arbejder med trivsel og fællesskaber på mange forskellige måder - f.eks. gennem:

  • Klasseregler/klassekultur
  • Samværsregler på tværs af SFO-børnegruppen/årgangen/skolen
  • Spise- og legegrupper i indskolingen
  • Årgangs- og skoletraditioner
  • Fokus på venskaber og fællesskaber
  • Børnesamtaler og klassemøder
  • Trivselsdage ud af huset
  • Små rollespil og cases (som pædagogisk værktøj)
  • Spejling og anerkendelse, når børnene gør noget godt for hinanden
  • Historiefortælling om gode oplevelser og godt fællesskab
  • Holddeling på tværs af klasser.

Vi involverer alle relevante parter

Når der opleves mobning eller mistanke om mobning, er det væsentligt at bevare forståelsen af, at mobning er kompleks, og der skal arbejdes på forskellige fronter, når mobbemønstre skal brydes. På skolen vil vi derfor typisk involvere både lærere/pædagoger, forældre, elever og ledelse - og i nogle tilfælde ressourcepersoner - med henblik på et samarbejde om koordinerede forandringsskabende indsatser.

Trivsel

Citat fra elever i forbindelse med en af vores trivselsdage på skolen.

Klagevejledning 

Elever og forældre kan klage til Den nationale Klageinstans mod Mobning, hvis de oplever, at skolen ikke overholder rammer og krav i undervisningsmiljøloven.

Der kan klages:

  • Hvis skolen ikke har foretaget de midlertidige foranstaltninger, der er nødvendige for at standse mobningen frem til iværksættelse af handlingsplanen.
  • Hvis skolen ikke har udarbejdet eller gennemført den vedtagne handlingsplan på baggrund af en henvendelse om mobning, eller hvis handlingsplanen ikke er tilstrækkelig til at løse problemet.
  • Hvis skolen ikke har informeret de berørte elever/forældre om, hvilke tiltag de har vedtaget.
  • Hvis skolen ikke har en antimobbestrategi (herunder en strategi for håndtering af digital mobning), eller hvis den eksisterende antimobbestrategi ikke er egnet til formålet.

Sådan klager du

Hvis du som forælder til et barn er utilfreds med skolens håndtering af en mobbesituation, har du mulighed for at klage. Bemærk: Det er en god idé, at du først har gjort skolen opmærksom på situationen - og været i dialog med skolen, inden du klager. Når du klager, skal du beskrive, hvad du klager over, og hvorfor du klager. Du kan klage skriftligt eller mundtligt.

 

Klagebehandlingen

  • Klagebehandlingen vil føre til, at du/dit barn enten får medhold, delvist medhold eller ikke medhold.

  • Du/dit barn har altid mulighed for at trække klagen tilbage. Fx hvis skolen finder en løsning, der virker, eller hvis problemet af andre årsager er stoppet.

  • Du/dit barn kan i visse tilfælde opleve at få afvist klagen, uden den er behandlet. Fx hvis du ikke har del i forældremyndigheden, eller hvis dit barn ikke længere går på skolen.

     

Hent den samlede antimobbestrategi

Du kan læse vores antimobningsstrategi i sin helhed i dokumentet herunder.

 

Dokumenter