På 0. årgang arbejder vi yderligere med at styrke det enkelte barns og gruppens trivsel ved bl.a. at:
Strukturere skoledagen ved hjælp af piktogramskema, som læses hver morgen sammen med børnene.
Sørge for makkerordning i frikvarterer efter behov, som sikrer, at alle har nogen at lege med, samt i opgaveløsninger, hvor børnene også kan hente hjælp hos deres makker.
Skemasætte fællestimer på tværs af årgangen for bl.a. at kunne bibeholde ”gamle” venskaber samt skabe mulighed for, at nye venskaber kan opstå på tværs.
Bruge massage (barn-barn) som middel til at styrke fællesskabet og nærheden i gruppen. Vi har som altid respekt for forskelligheder og forskellige grænser.
Have trivsel på skemaet hver uge. Disse timer bliver brugt til struktureret at fremme trivslen gennem fælles lege, børnemøder og refleksioner sammen med børnene.
Medinddrage børnene i den daglige konflikthåndtering, så de udvikler værktøjer til at kunne håndtere og finde løsninger ved uoverensstemmelser/konflikter.
Lege mange sociale lege, hvor fokus ligger på at fremme samarbejde og fællesskab.
Have et tæt samarbejde med SFO’en for at sikre et helhedsorienteret billede af barnets/gruppens hverdag.
Starte legegrupper op, hvor børnene i klassen bliver inddelt i grupper a 4-6 børn, der på skift besøger hinanden i gruppen for at lege og se hinandens hjem. Dette bl.a. for at øge kendskabet til hinanden og styrke nye relationer i gruppen.
Opfordre til en tæt og gensidig dialog med forældre – bl.a. for at sikre, at oplysninger, der kan have betydning for barnets hverdag, ikke går tabt.
Have tid til nærvær, omsorg og et kram, når der er brug for det.