Politiker for en dag

Vi har hvert år en eller flere klasser fra udskolingen afsted til Folketingets læringsspil "Politiker for en dag". Det er altid meget autentisk og lærerigt - også denne gang, hvor det var 9.c, der var afsted.

Politiker for en dag

Om Politiker for en dag

Politiker for en dag er et læringsspil, hvor elever fra 8. og 9. klasse med virtuelle virkemidler og i autentiske rammer får et indblik i folketingspolitikernes lovgivningsarbejde. I spillet er det eleverne selv, der har hovedrollerne, når der skal træffes svære politiske beslutninger med afgørende indflydelse på det danske samfund.

Spillet er bygget op om folketingspolitikernes hverdag og de processer, et lovforslag skal igennem, for at en ny lov kan blive vedtaget i Danmark. Undervejs i spillet møder eleverne problemstillinger, der skal løses gennem dialog, argumentation og samarbejde.

Politiker for en dag foregår i specielt indrettede lokaler i kælderen på Christiansborg, som gengiver Folketingets særlige atmosfære. Inden spillet kommer eleverne på en omvisning i Folketinget.